-
Wezwanie – wzywające do zapłaty dla osób, które opóźniają się z płatnością o co najmniej 1 miesiąc (termin spłaty nie krótszy niż 14 dni). Wezwanie do euro skrzynki dostarczają pracownicy Spółdzielni.
-
Raty - W przypadku braku możliwości spłaty zaległości w terminie jw. istnieje możliwość rozłożenia zaległości na raty po uprzednim wystąpieniu członka Spółdzielni z wnioskiem do Zarządu Spółdzielni i przedłożeniu dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia wniosku w tej sprawie tj.: zaświadczeń o wysokości zarobków, rencie, emeryturze, a w przypadku bezrobotnego - zaświadczenie o zarejestrowaniu w Powiatowym Urzędzie Pracy, a także dokumenty o stanie zdrowia, wyniku finansowym w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej itp.
-
Wezwanie ostateczne – Po bezskutecznym upływie terminu określonego w ust.1 Zarząd, lub upoważniony pracownik, kieruje pisemne wezwanie ostateczne do zapłaty (termin spłaty nie krótszy niż 7 dni). Wezwanie ostateczne doręczane jest listem poleconym.
-
Powiadomienie Krajowego Rejestru Długów – Spółdzielnia jest uprawniona do zgłoszenia wierzytelności do KRD po bezskutecznym upływie terminu zapłaty wezwania ostatecznego.
-
Skierowanie sprawy na drogę sądową – po bezskutecznym upływie terminu zapłaty wezwania ostatecznego.
-
Egzekucja komornicza - skierowanie zakończonej sprawy sądowej do egzekucji komorniczej.
-
Niezależnie od powyższego:
-
Wniosek o wykluczenie członka do Rady Nadzorczej – w przypadku członków Spółdzielni, których zaległość przekracza kwotę 6-miesięcznych opłat. Od decyzji Rady Nadzorczej o wykluczeniu członka Spółdzielni można odwołać się do Walnego Zgromadzenia.
-
Rozwiązanie umowy najmu lokalu mieszkalnego – w przypadku lokali w najmie, zgodnie z zapisami indywidualnych umów.
-
Wniosek do Sądu o eksmisję – w przypadku wykluczonych członków, którym przysługiwało lokatorskie prawo do lokalu.
-
Wniosek do Urzędu Miejskiego o lokal zastępczy – jeśli prawo do lokalu zastępczego wynika z wyroku eksmisyjnego.
-
Wniosek o skierowanie egzekucji do nieruchomości – w przypadku spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz odrębnej własności. Egzekucja z nieruchomości może zakończyć się przymusową sprzedażą lokalu w drodze licytacji komorniczej.
-
Eksmisja.
-
Zgodnie z § 88 Statutu Spółdzielni opłaty czynszowe powinny być uiszczane co miesiąc do ostatniego dnia roboczego danego miesiąca
Od nie wpłaconych w terminie należności Spółdzielnia pobiera odsetki w wysokości ustawowej.
Procedura windykacyjna zaległości w opłatach za zasoby użytkowe LWSM „Morena”
-
Wezwanie– wzywające do zapłaty dla osób, które opóźniają się z płatnością o co najmniej 1 miesiąc (termin spłaty nie krótszy niż 14 dni). Wezwanie listem poleconym lub dostarczają pracownicy Spółdzielni.
-
Raty – na podstawie ugody z uznaniem długu lub ugody zabezpieczanej wekslem in blanco.
-
Wezwanie ostateczne – po bezskutecznym upływie terminu płatności wynikającego z wezwania opisanego w ust. 1 lub z ugody. W wezwaniu ostatecznym wyznacza się termin zapłaty nie krótszy niż 7 dni. W wezwaniu można umieścić ostrzeżenie o zamiarze rozwiązania umowy najmu/dzierżawy bez wypowiedzenia, udzielając jednocześnie terminu do zapłaty wynikającego z odpowiednich przepisów kodeksu cywilnego. 7 dniowy termin zapłaty zostaje przedłożony w przypadkach przewidzianych w umowie.
-
Wypowiedzenie umowy najmu/dzierżawy w przypadkach przewidzianych w umowie.
-
Rozwiązanie bez wypowiedzenia umowy najmu/dzierżawy w przypadkach przewidzianych w kodeksie cywilnym.
-
Powiadomienie Krajowego Rejestru Długów – Spółdzielnia jest uprawniona do zgłoszenia wierzytelności do KRD po bezskutecznym upływie terminu zapłaty wezwania ostatecznego.
-
Wezwanie do opróżnienia lokalu/terenu - wynajmowanego/dzierżawionego od Spółdzielni.
-
Skierowanie sprawy na drogę sądową – po bezskutecznym upływie terminu zapłaty wezwania ostatecznego lub odpowiednio wezwania do opróżnienia lokalu.
-
Egzekucja komornicza - skierowanie zakończonej sprawy sądowej do egzekucji komorniczej.
-
Eksmisja.
Opłaty za zasoby użytkowe powinny być opłacane co miesiąc do ostatniego dnia miesiąca, lub w innym terminie wynikającym z zawartej umowy lub faktury VAT.
Od nie wpłaconych w terminie należności Spółdzielnia pobiera odsetki w wysokości ustawowej.
Informacja o zadłużeniu upubliczniona będzie w systemie KRD do dnia zapłaty lub 10 lat od daty dokonania wpisu.
|
Umieszczenie informacji o Państwa zobowiązaniach w Krajowym Rejestrze Długów skutkuje ograniczeniem możliwości swobodnego funkcjonowania na rynku konsumenckim lub prowadzenia działalności gospodarczej, nawet do 10 lat.
Dłużnicy notowani w KRD napotykają na znaczne utrudnienia w korzystaniu z usług finansowych (kredyty, zakupy ratalne, leasing), telekomunikacyjnych (możliwość kupna telefonu w abonamencie), multimedialnych (telewizja kablowa, szerokopasmowy dostęp do Internetu), wynajmu lokali (mieszkania, biura, magazyny) itp. banki, firmy leasingowe i pośrednictwa ratalnego, operatorzy telefoniczni, telewizje kablowe i wiele innych firm w takim przypadku mogą odmówić współpracy, albo zaoferować ją na gorszych warunkach.